Kosthold

Helomvending

I dag ble det en helomvending på kostholdsfronten gitt...

Jeg satt og så på bilder av meg selv fra høsten 2012 da jeg trente og spiste masse kjøtt. Kroppen min har aldri sett bedre ut! Mens på tiden min som veganer og vegeterianer har jeg i bestefall vert tynnfeit. Det gikk vell egentlig opp for meg at jeg får ikke i meg i nærheten av nok proteiner for å kunne bli sterk og bygge muskler, samt det at jeg helt garantert ikke hadde et nok variert kosthold. Og når dessuten The China Study har blitt kritisert så heftig og tilbakevist så var det ikke så mye mer å hente på veganer-fronten for min del. Dersom jeg ikke blir syk av animalske produkter spiser jeg det mer enn gjerne for å være både sunnere, se bedre ut og få maksimalt utbytte av treningen.

Så da butikkene åpnet gikk jeg på butikken, og med hjem ble leverpostei, egg, kaviar, skinke, cottage cheese, kjøttdeig og masse annet. Så da var jeg vell kjøttetende igjen.



Til frokokost ble det da det som var mitt standard ettertreningsmåltid for noen år siden; skikkelig grove skiver med leverpostei og rødbeter, og med egg og kaviar. Nam!

#trening #mat #kosthold #vegan #fitness #fitspo

Kostholdet mitt

Tenkte at jeg kunne skrive et lite innlegg om kostholdet mitt. De første innleggene på bloggen min blir jo veldig sånn "hei, her er jeg, kom og bli kjent med meg", hehe. Men det er vell ingen annen måte å gjøre det på.

Kostholdet mitt kan vell betegnes av to begrep; vegetar og periodisk faste.

For det første så spiser jeg ikke kjøtt og det meste av animalske produkter. Dette gjør jeg både av helsemessige årsaker, og med tanke på miljø og dyrevelferd. Riktignok er det først og fremst helsen som har fokus. Jeg er ganske streng på det, uten å være nazi. Enkelt forklart så spiser jeg vegetar hjemme, for det meste vegetarisk ute, og vanlig på besøk hos andre. Jeg ser ikke på det som det helt store problemet om jeg får i meg fks litt kjøtt en gang i blandt, selv om jeg ikke vil det til daglig. Og pinnekjøtt i julen, det skal jeg ha. Så selv om jeg spiser vegansk eller vegetar 90% av tiden, så blir det litt kjøtt en sjelden gang i blandt også. Jeg drikker ikke melk (synes det er grusomt ekkelt), men andre melkeprodukter spiser jeg for det meste.

Vegansk blomkålsuppe med timian og kantareller + baguett med vegansk hvitløksmør// Tomattartar og stekt marinert tofu med alfalfa-spirer

Ellers så spiser jeg etter prinsippene for periodisk faste. Jeg har jo endel overflødig fett å kvitte meg med, og PF virker som den smarteste måten å takle problemet på. Viss du søker på "Periodisk Faste Fitnessbloggen" får du vite alt du trenger å vite om det, men grunnprinsippene er at jeg har et spisevindu på ca. 8 timer om dagen, og faster i de resisterende 16 timene. På denne måten skal du kunne gå ned i vekt og fettprosent samtidig som du opprettholder og bygger muskler. Det høres muligens helt "feil" ut for alle som har fått hørt for mye om at det er viktig å spise mange små måltider eller at å faste stopper forbrenningen. Det er ikke tilfelle i hvertfall. Dessuten er det lekende lett for min del. Jeg har aldri vert noe frokostmenneske, så jeg åpner ikke spisevinduet før litt utpå dagen. Og etter det så spiser jeg ønsket mengde mat og antall måltider innen 8 timer. 

Viss vi skal ta dagen i går som eksempel så åpnet jeg spisevinduet med frokost kl. 12. Så spiste jeg middag kl. 16, og et "mellommåltid" før spisevinduet stengte kl. 20. 

For min del er dette mye enklere enn å spise lite og ofte. Jeg hater virkelig å spise og aldri føle at jeg er mett. Da foretrekker jeg heller å spise meg skikkelig mett ønsket anntal ganger innenfor vinduet, og faste resten av døgnet. Og nei, jeg blir faktisk ikke sulten av det heller. Kroppen omstiller seg til andre spisemønster i løpet av noen dager. Men PF betyr ikke det at du kan spise sinnsyke mengder mat uten å tenke deg om. Skal du ned i vekt, må du likevel ha kaloriunderskudd.

 

Taco laget med TVP i stede for kjøttdeig // Falaffel, tomattartar, hvitløkfyllte oliven, vegansk hjemmelaget tzatziki og hummus

Ps! Dette innlegget er hva jeg gjør og hva som fungerer for meg. Jeg er ingen ekspert. Det er opp til hver enkelt å finne ut hva som fungerer for deg ;)

 

#trening #kosthold #vegan #periodiskfaste #faste #mat #matlaging #fit 

Dagens ettertreningsmåltid

Beinøkten ble knallbra. Jeg ble så kake i beina at jeg slet noe veldig med å gå ned noen trapper etterpå. Jeg ga virkelig alt jeg hadde i knebøy, hip thrust og hip abduction. Dere skulle ha sett grimasene mine under sistenevnte! Er glad for at ingen så ansiktet mitt for å si det slik!

Før trening tok jeg en dose BCAA (siden jeg driver med PF), nattlysolje og b12-tilskuddet mitt. Og etter trening ble det cottage cheese med hjemmelaget sukkerfri granola og en YT til. Jeg har ikke kjøpt meg proteinpulver enda, så jeg fikk ty til YT. Definitivt ikke førstevalget, men det å få i seg endel protein kjapt etter trening ble prioritert.


Muskelmat!

Uansett, nå er det på tide for meg å ta meg en tur i dusjen. Jeg ble så utrolig svett av dagens trening at det  ikke skulle vert mulig.

 

#trening #mat #kosthold #fit #bergen #muskelmat

Design av:


  • INGVILD AASHEIM
  • Follow on Bloglovin hits