Kosthold

Helomvending

I dag ble det en helomvending p kostholdsfronten gitt...

Jeg satt og s p bilder av meg selv fra hsten 2012 da jeg trente og spiste masse kjtt. Kroppen min har aldri sett bedre ut! Mens p tiden min som veganer og vegeterianer har jeg i bestefall vert tynnfeit. Det gikk vell egentlig opp for meg at jeg fr ikke i meg i nrheten av nok proteiner for kunne bli sterk og bygge muskler, samt det at jeg helt garantert ikke hadde et nok variert kosthold. Og nr dessuten The China Study har blitt kritisert s heftig og tilbakevist s var det ikke s mye mer hente p veganer-fronten for min del. Dersom jeg ikke blir syk av animalske produkter spiser jeg det mer enn gjerne for vre bde sunnere, se bedre ut og f maksimalt utbytte av treningen.

S da butikkene pnet gikk jeg p butikken, og med hjem ble leverpostei, egg, kaviar, skinke, cottage cheese, kjttdeig og masse annet. S da var jeg vell kjttetende igjen.



Til frokokost ble det da det som var mitt standard ettertreningsmltid for noen r siden; skikkelig grove skiver med leverpostei og rdbeter, og med egg og kaviar. Nam!

#trening #mat #kosthold #vegan #fitness #fitspo

Kostholdet mitt

Tenkte at jeg kunne skrive et lite innlegg om kostholdet mitt. De frste innleggene p bloggen min blir jo veldig snn "hei, her er jeg, kom og bli kjent med meg", hehe. Men det er vell ingen annen mte gjre det p.

Kostholdet mitt kan vell betegnes av to begrep; vegetar og periodisk faste.

For det frste s spiser jeg ikke kjtt og det meste av animalske produkter. Dette gjr jeg bde av helsemessige rsaker, og med tanke p milj og dyrevelferd. Riktignok er det frst og fremst helsen som har fokus. Jeg er ganske streng p det, uten vre nazi. Enkelt forklart s spiser jeg vegetar hjemme, for det meste vegetarisk ute, og vanlig p besk hos andre. Jeg ser ikke p det som det helt store problemet om jeg fr i meg fks litt kjtt en gang i blandt, selv om jeg ikke vil det til daglig. Og pinnekjtt i julen, det skal jeg ha. S selv om jeg spiser vegansk eller vegetar 90% av tiden, s blir det litt kjtt en sjelden gang i blandt ogs. Jeg drikker ikke melk (synes det er grusomt ekkelt), men andre melkeprodukter spiser jeg for det meste.

Vegansk blomklsuppe med timian og kantareller + baguett med vegansk hvitlksmr// Tomattartar og stekt marinert tofu med alfalfa-spirer

Ellers s spiser jeg etter prinsippene for periodisk faste. Jeg har jo endel overfldig fett kvitte meg med, og PF virker som den smarteste mten takle problemet p. Viss du sker p "Periodisk Faste Fitnessbloggen" fr du vite alt du trenger vite om det, men grunnprinsippene er at jeg har et spisevindu p ca. 8 timer om dagen, og faster i de resisterende 16 timene. P denne mten skal du kunne g ned i vekt og fettprosent samtidig som du opprettholder og bygger muskler. Det hres muligens helt "feil" ut for alle som har ftt hrt for mye om at det er viktig spise mange sm mltider eller at faste stopper forbrenningen. Det er ikke tilfelle i hvertfall. Dessuten er det lekende lett for min del. Jeg har aldri vert noe frokostmenneske, s jeg pner ikke spisevinduet fr litt utp dagen. Og etter det s spiser jeg nsket mengde mat og antall mltider innen 8 timer.

Viss vi skal ta dagen i gr som eksempel s pnet jeg spisevinduet med frokost kl. 12. S spiste jeg middag kl. 16, og et "mellommltid" fr spisevinduet stengte kl. 20.

For min del er dette mye enklere enn spise lite og ofte. Jeg hater virkelig spise og aldri fle at jeg er mett. Da foretrekker jeg heller spise meg skikkelig mett nsket anntal ganger innenfor vinduet, og faste resten av dgnet. Og nei, jeg blir faktisk ikke sulten av det heller. Kroppen omstiller seg til andre spisemnster i lpet av noen dager. Men PF betyr ikke det at du kan spise sinnsyke mengder mat uten tenke deg om. Skal du ned i vekt, m du likevel ha kaloriunderskudd.

Taco laget med TVP i stede for kjttdeig // Falaffel, tomattartar, hvitlkfyllte oliven, vegansk hjemmelaget tzatziki og hummus

Ps! Dette innlegget er hva jeg gjr og hva som fungerer for meg. Jeg er ingen ekspert. Det er opp til hver enkelt finne ut hva som fungerer for deg ;)

#trening #kosthold #vegan #periodiskfaste #faste #mat #matlaging #fit

Dagens ettertreningsmltid

Beinkten ble knallbra. Jeg ble s kake i beina at jeg slet noe veldig med g ned noen trapper etterp. Jeg ga virkelig alt jeg hadde i kneby, hip thrust og hip abduction. Dere skulle ha sett grimasene mine under sistenevnte! Er glad for at ingen s ansiktet mitt for si det slik!

Fr trening tok jeg en dose BCAA (siden jeg driver med PF), nattlysolje og b12-tilskuddet mitt. Og etter trening ble det cottage cheese med hjemmelaget sukkerfri granola og en YT til. Jeg har ikke kjpt meg proteinpulver enda, s jeg fikk ty til YT. Definitivt ikke frstevalget, men det f i seg endel protein kjapt etter trening ble prioritert.


Muskelmat!

Uansett, n er det p tide for meg ta meg en tur i dusjen. Jeg ble s utrolig svett av dagens trening at det ikke skulle vert mulig.

#trening #mat #kosthold #fit #bergen #muskelmat

Design av:


  • INGVILD AASHEIM
  • Follow on Bloglovin hits