Kostholdet mitt

Tenkte at jeg kunne skrive et lite innlegg om kostholdet mitt. De første innleggene på bloggen min blir jo veldig sånn "hei, her er jeg, kom og bli kjent med meg", hehe. Men det er vell ingen annen måte å gjøre det på.

Kostholdet mitt kan vell betegnes av to begrep; vegetar og periodisk faste.

For det første så spiser jeg ikke kjøtt og det meste av animalske produkter. Dette gjør jeg både av helsemessige årsaker, og med tanke på miljø og dyrevelferd. Riktignok er det først og fremst helsen som har fokus. Jeg er ganske streng på det, uten å være nazi. Enkelt forklart så spiser jeg vegetar hjemme, for det meste vegetarisk ute, og vanlig på besøk hos andre. Jeg ser ikke på det som det helt store problemet om jeg får i meg fks litt kjøtt en gang i blandt, selv om jeg ikke vil det til daglig. Og pinnekjøtt i julen, det skal jeg ha. Så selv om jeg spiser vegansk eller vegetar 90% av tiden, så blir det litt kjøtt en sjelden gang i blandt også. Jeg drikker ikke melk (synes det er grusomt ekkelt), men andre melkeprodukter spiser jeg for det meste.

Vegansk blomkålsuppe med timian og kantareller + baguett med vegansk hvitløksmør// Tomattartar og stekt marinert tofu med alfalfa-spirer

Ellers så spiser jeg etter prinsippene for periodisk faste. Jeg har jo endel overflødig fett å kvitte meg med, og PF virker som den smarteste måten å takle problemet på. Viss du søker på "Periodisk Faste Fitnessbloggen" får du vite alt du trenger å vite om det, men grunnprinsippene er at jeg har et spisevindu på ca. 8 timer om dagen, og faster i de resisterende 16 timene. På denne måten skal du kunne gå ned i vekt og fettprosent samtidig som du opprettholder og bygger muskler. Det høres muligens helt "feil" ut for alle som har fått hørt for mye om at det er viktig å spise mange små måltider eller at å faste stopper forbrenningen. Det er ikke tilfelle i hvertfall. Dessuten er det lekende lett for min del. Jeg har aldri vert noe frokostmenneske, så jeg åpner ikke spisevinduet før litt utpå dagen. Og etter det så spiser jeg ønsket mengde mat og antall måltider innen 8 timer. 

Viss vi skal ta dagen i går som eksempel så åpnet jeg spisevinduet med frokost kl. 12. Så spiste jeg middag kl. 16, og et "mellommåltid" før spisevinduet stengte kl. 20. 

For min del er dette mye enklere enn å spise lite og ofte. Jeg hater virkelig å spise og aldri føle at jeg er mett. Da foretrekker jeg heller å spise meg skikkelig mett ønsket anntal ganger innenfor vinduet, og faste resten av døgnet. Og nei, jeg blir faktisk ikke sulten av det heller. Kroppen omstiller seg til andre spisemønster i løpet av noen dager. Men PF betyr ikke det at du kan spise sinnsyke mengder mat uten å tenke deg om. Skal du ned i vekt, må du likevel ha kaloriunderskudd.

 

Taco laget med TVP i stede for kjøttdeig // Falaffel, tomattartar, hvitløkfyllte oliven, vegansk hjemmelaget tzatziki og hummus

Ps! Dette innlegget er hva jeg gjør og hva som fungerer for meg. Jeg er ingen ekspert. Det er opp til hver enkelt å finne ut hva som fungerer for deg ;)

 

#trening #kosthold #vegan #periodiskfaste #faste #mat #matlaging #fit 

3 kommentarer


Tiffany & Daisy
-03.02.2014 kl:12:03


Ser utrolig godt ut! :)
Anna madelen
-03.02.2014 kl:12:23


mm, så mye godt :)
atlantean
-03.02.2014 kl:15:14


Tiffany & Daisy: Takk, det var det også! :)
atlantean
-03.02.2014 kl:15:15


Anna madelen: Mhm! Mye godt som er vegetarmat :)

Skriv en ny kommentar





Design av:


  • INGVILD AASHEIM
  • Follow on Bloglovin hits