Kostholdet mitt

Tenkte at jeg kunne skrive et lite innlegg om kostholdet mitt. De frste innleggene p bloggen min blir jo veldig snn "hei, her er jeg, kom og bli kjent med meg", hehe. Men det er vell ingen annen mte gjre det p.

Kostholdet mitt kan vell betegnes av to begrep; vegetar og periodisk faste.

For det frste s spiser jeg ikke kjtt og det meste av animalske produkter. Dette gjr jeg bde av helsemessige rsaker, og med tanke p milj og dyrevelferd. Riktignok er det frst og fremst helsen som har fokus. Jeg er ganske streng p det, uten vre nazi. Enkelt forklart s spiser jeg vegetar hjemme, for det meste vegetarisk ute, og vanlig p besk hos andre. Jeg ser ikke p det som det helt store problemet om jeg fr i meg fks litt kjtt en gang i blandt, selv om jeg ikke vil det til daglig. Og pinnekjtt i julen, det skal jeg ha. S selv om jeg spiser vegansk eller vegetar 90% av tiden, s blir det litt kjtt en sjelden gang i blandt ogs. Jeg drikker ikke melk (synes det er grusomt ekkelt), men andre melkeprodukter spiser jeg for det meste.

Vegansk blomklsuppe med timian og kantareller + baguett med vegansk hvitlksmr// Tomattartar og stekt marinert tofu med alfalfa-spirer

Ellers s spiser jeg etter prinsippene for periodisk faste. Jeg har jo endel overfldig fett kvitte meg med, og PF virker som den smarteste mten takle problemet p. Viss du sker p "Periodisk Faste Fitnessbloggen" fr du vite alt du trenger vite om det, men grunnprinsippene er at jeg har et spisevindu p ca. 8 timer om dagen, og faster i de resisterende 16 timene. P denne mten skal du kunne g ned i vekt og fettprosent samtidig som du opprettholder og bygger muskler. Det hres muligens helt "feil" ut for alle som har ftt hrt for mye om at det er viktig spise mange sm mltider eller at faste stopper forbrenningen. Det er ikke tilfelle i hvertfall. Dessuten er det lekende lett for min del. Jeg har aldri vert noe frokostmenneske, s jeg pner ikke spisevinduet fr litt utp dagen. Og etter det s spiser jeg nsket mengde mat og antall mltider innen 8 timer.

Viss vi skal ta dagen i gr som eksempel s pnet jeg spisevinduet med frokost kl. 12. S spiste jeg middag kl. 16, og et "mellommltid" fr spisevinduet stengte kl. 20.

For min del er dette mye enklere enn spise lite og ofte. Jeg hater virkelig spise og aldri fle at jeg er mett. Da foretrekker jeg heller spise meg skikkelig mett nsket anntal ganger innenfor vinduet, og faste resten av dgnet. Og nei, jeg blir faktisk ikke sulten av det heller. Kroppen omstiller seg til andre spisemnster i lpet av noen dager. Men PF betyr ikke det at du kan spise sinnsyke mengder mat uten tenke deg om. Skal du ned i vekt, m du likevel ha kaloriunderskudd.

Taco laget med TVP i stede for kjttdeig // Falaffel, tomattartar, hvitlkfyllte oliven, vegansk hjemmelaget tzatziki og hummus

Ps! Dette innlegget er hva jeg gjr og hva som fungerer for meg. Jeg er ingen ekspert. Det er opp til hver enkelt finne ut hva som fungerer for deg ;)

#trening #kosthold #vegan #periodiskfaste #faste #mat #matlaging #fit

3 kommentarer


Tiffany & Daisy
-03.02.2014 kl:12:03


Ser utrolig godt ut! :)
Anna madelen
-03.02.2014 kl:12:23


mm, s mye godt :)
atlantean
-03.02.2014 kl:15:14


Tiffany & Daisy: Takk, det var det ogs! :)
atlantean
-03.02.2014 kl:15:15


Anna madelen: Mhm! Mye godt som er vegetarmat :)

Skriv en ny kommentar





Design av:


  • INGVILD AASHEIM
  • Follow on Bloglovin hits